تعریف سایت فروشگاهی
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفادهی گستردهی بشر از دنیای فناوری، سایتهای اینترنتی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفتهاند. از طرفی زمان بر بودن خرید حضوری و در دسترس نبودن فروشگاهها در شهر و محل زندگی ما سبب شده است خریدهای اینترنتی را به مراجعهی حضوری ترجیح دهیم. اینجا
سایتهای فروشگاهی این فرایند را برای کابران سادهتر و جذابتر نمودهاند. این نوع وب سایتها فروشگاههایی هستند که تنها با چند اشارهی کوچک انگشت میتوان در زمان کوتاهی نیازمندیهای خود را خریداری نمود.
مهمترین ویژگی وب سایت فروشگاهی
یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت کسبوکارها، نحوهی معرفی آنهاست که تا حد زیادی به سایت فروشگاهی آنها مرتبط است. سایتهای فروشگاهی باید از نظر محتوای متنی و بصری، طراحی قالب و … برای مخاطبان خاص خود جذاب باشند. در واقع یک سایت باید دارای مجموعهای از ویژگیها باشد تا از سایر رقبای خود متمایز شود:
• سادگی در طراحی
آنچه در طراحی سایت فروشگاهی بیش از سایر ویژگیها اهمیت پیدا میکند، سهولت در استفاده از آن است. درصورتی که کاربر نتواند با محیط سایت ارتباط برقرار کند و با پیچیدگیهایی در جستجوی محصول مواجه شود، ترجیح میدهد سایت دیگری را برای خرید انتخاب کند. بنابراین این فاکتور در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
• امنیت فروشگاه
میزان اعتمادی که کاربران به فروشگاه اینترنتی پیدا میکنند، بهانهای برای جذب مشتریان همیشگی خواهد بود. خرید از فروشگاه اینترنتی مستلزم وارد نمودن مشخصات اطلاعات حساب بانکی میباشد.
بنابراین یکی از مهمترین ویژگیهای سایتهای فروشگاهی امنیت درگاههای اتصال به سیستم بانکی است. فروشگاه اینترنتی باید امین اطلاعات مشتری باشد؛ از این رو صاحبان این سایتها برای افزایش امنیت سایت باید ویژگیهای امنیتی نظیر گواهینامه SSL، فایروال و سامانه احراز هویت را فعالسازی نمایند.
• ارتباط آنلاین با مشتری
در کنار امنیت، سادگی و جذابیت سایت فروشگاهی، ارتباط با مشتری را هم باید برای سایتهای فروشگاهی در نظر گرفت. کاربر باید بتواند در حین خرید ابهامات خود را از طریق ارتباط با اپراتور بیان کند. در صورتی که این بخش ضعیف عمل کند، اعتماد مشتریان خود را از دست میدهد.
کیفیت محصول، پرداخت به موقع، ایجاد لیستی از کالاهای محبوب و پیشنهادات روز از دیگر ویژگیهای یک سایت فروشگاهی استاندارد است که موفقیت کسبوکار شما را تضمین میکند.
انواع سایت های فروشگاهی
در حال حاضر بیش از 24 میلیون وبسایت فروشگاهی در سرتاسر این کرهی خاکی به ثبت رسیدهاند. این آمار نشان از محبوبیت فروشگاههای اینترنتی در بین همهی مردم دارد. معمولا هریک از صاحبان مشاغل هدف خاصی برای تاسیس وب سایت خود در نظر دارد. هر یک از این اهداف منجر به طراحی نوع متفاوتی از سایتهای فروشگاهی میشود.
• سایتهای معاملاتی
افرادی که معمولا به صورت آنلاین خرید میکنند، با این وب سایتها آشنا هستند. وب سایت معاملاتی میتواند ویترینی از یک فروشگاه و یا یک کاتالوگ تجاری (همچون Walmart) باشد؛ یا نمایشگاهی برای تولیدکنندگان است که به دنبال فروش مستقیم به مشتریان ویژهی خود هستند (همچون سایت Hewlett-Packard).
• سایت محتوای استاتیک
این سایتها به جای تسهیل معاملات آنلاین، با افزایش آگاهی مشتری در مورد شرکت و محصولات آن، بازاریابی میکنند. کاربری این سایتها بیشتر شبیه به بروشور است. در این سایتها اطلاعات محصول، انواع خدمات و راههای ارتباطی برای خریدار به نمایش گذاشته میشود.
این سایتها به دلیل اینکه فاقد سیستم نرم افزاری معاملات آنلاین هستند، هزینهی طراحی و نگهداری آن نسبت به سایتهای معاملاتی کمتر است. این گروه از سایتها برای کمپانیهایی که نمیتوانند محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانند، (مانند Ford، Caterpillar) مناسب است.